Atatürk İmzası
"Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir"

Anı Evi

Geçmişe yakından bakmak

Gaziemirlilerin hatıralarında önemli bir yer tutan 136 yıllık Seydiköy Tren İstasyonu binası altın günlerini yaşıyor. Anı Evi olarak yeniden hayat bulan bina restorasyonla gençleşecek

Ülkenin her köşesinde otlarla örtülmüş raylar ve köhneleşmiş tren istasyonları mühürlü hazineler gibi açılmayı beklerken Gaziemir Belediyesi tarihi Seydiköy Tren İstasyonu’nu sosyal hayata kazandırdı. Atıl ve mezbelelik haldeki binayı TCDD’den 10 yıllığına kiralayan Gaziemir Belediyesi, istasyonu yerel tarihi açığa kavuşturmak için Anı Evi haline getirdi. 10 Şubat 2011’de hizmete açılan Anı Evi’ne Gaziemirliler de çok miktarda tarihi eşya bağışladı.  

Duvarları eski fotoğraflarla süslü, eşyaları inceleyen Seydiköylüler’in çocukluk ve gençlik yıllarına dalıp gittiği Anı Evi'ni bir yılda 20 binden fazla ziyaretçi gezdi. Girişte açılan deftere yazılanlar ise; Gaziemirlilerin, belediyenin tarihe sahip çıkan bu çalışmasından duyduğu memnuniyeti ortaya koydu.

18 Bin TL ödenek
Sıraya binanın restorasyonunu alan Gaziemir Belediyesi, gereken paranın yüzde 80’ini İzmir İl Özel İdaresi fonlarından kullanmaya hak kazandı. Özel İdare’den bina için 18 bin TL ödenek çıktı. Restorasyonla ilgili olarak çizim ihalesi tamamlandı. Yüksek Mimar Yusuf Perçin Erturan’ın hazırladığı restorasyon projesi ile, 1876 yılında inşa edilen binaya sonradan eklenen, özgün olmayan parçalar sökülerek, tarihi istasyon aslına uygun hale getirilecek. Binada, 1960’lı yıllardan önce açık olduğu belirlenen bekleme salonunundaki ön duvar yıkılacak. Tütüncülük ve Seydiköylülerin meslekleri ile ilgili malzemelerinin sergilendiği bahçe bölümü de restorasyonla birlikte yeniden düzenlenecek.

Demiryolu toprak altında
İzmir’’in çok sayıdaki tren istasyonu arasında ayrıcalıklı bir yere sahip olan Seydiköy Tren İstasyonu; 19. yüzyılın sonlarında yapılmış. O dönem, İzmir’’de özellikle yabancı uyruklular ile kente gelen yabancılar ve levantenler, eğlenme ve dinlenme için Buca, Bornova ve Seydiköy’’e geliyordu. Buralar 19. yüzyılın ilk yarısı içinde varlıklı ailelerin yazlık köşklerinin bulunduğu yerler olarak da anılıyor. Bu banliyölerin sürekli iskan edilmesi, ancak ulaşım olanaklarının iyileştiği ve özellikle demir yolu bağlantılarının sağlandığı 1876 yılından sonra arttı. 1876 yılı Aralık ayında işletmeye açılan Gaziemir-Seydiköy bağlantısını, Seydiköylü Fotiadis (Seydiköylü zengin Rumlar’dan) ve Purser aileleri hattın yapım masrafları karşılayarak sağlamış, bu nedenle imtiyaz hakkını da almışlardı. 1907’de imtiyaz hakkı, adı geçen bu kişilerden, Aydın Demiryolu Şirketi’nce devir alındı ve şirket daha sonra tamamıyla Türkler’in eline geçti. Bu hat üzerindeki Seydiköy İstasyon binası da o dönem inşa edildi ve trenler buraya 1986 yılına kadar uğradı. Daha sonraki dönemlerde kullanılmayan demiryolu hattının üzeri kapatılarak toprak altına alındı, istasyon binası da kaderine terk edildi. TCDD’ye ait olan tescilli bina, Gaziemir Belediyesi tarafından TCDD’den 10 yıllığına kiralandı.
 


Anı Evi'nde, 1925-1950 yıllarında Seydiköy'de yaşayan bir ailenin ev hayatı da canlandırılıyor. Gelin odası, oturma odası ve mutfak bölümlerinin bulunduğu binada, dönemin kıyafetlerini de kadın, erkek ve çocuk maketleri üzerinde sergileniyor.



Seydiköy’ün 1890 yılına ait yerleşim planının maketi de Anı Evi’nde sergileniyor.

Bu yol Efes’e çıkardı...
Gazemir Belediyesi’nin başlattığı önemli restorasyon projelerinden biri de Antik Efes Yolu Köprü’de gerçekleştirilecek. Antik dönemde Efes kenti güzergahındaki İzmir - Değirmendere yolu üzerinde bulunan ve bugün Irmak Mahallesi sınırlarında kalan tescilli köprünün restorasyonu için yine İzmir İl Özel İdaresi fonlarından yararlanılacak. Projesi çizilen köprü için önümüzdeki günlerde uygulama ihalesine çıkılacak. Araç trafiğine açık olan köprü, restorasyondan sonra araç geçişine kapatılacak, sadece yayaların kullanımına bırakılacak. Araçlar için, 15-20 metre ileriye yeni bir köprü daha yapılacak. Köprünün üzerindeki asfalt sıyrılıp, geçmişte tahmin edilen haline getirilecek. Köprünün altına daha sonra ilave edilen kiriş kaldırılacak, orijinal olmayan tüm parçalar sökülecek. Mimar Ali Boygar Özlen tarafından projesi çizilen köprü ve çevresi, Gaziemir’in sahiplenilen tarihini yeniden gözler önüne serecek.

 

Copyright © 2017 Gaziemir Belediyesi


Başkan Halil İbrahim Şenol
HALİL İBRAHİM ŞENOL
BELEDİYE BAŞKANI